Hoeveel is mijn website waard?

Heb je jezelf ooit afgevraagd hoeveel jouw website waard is en hoe je deze kunt verkopen? Of denk je eraan om een website op te starten met het doel deze uiteindelijk te verkopen?

 

Als dat het geval is, behandelt dit artikel de belangrijkste aspecten van het kopen en verkopen van websites vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring. Ook kan dit ondernemers helpen om een bestaande website goed in te richten voor een eventuele [toekomstige] verkoop. Zo weet je namelijk precies waar je op moet letten.

 

Laat ik eerst een korte introductie geven over hoe ik in dit bedrijf ben beland: het begon allemaal toen een van mijn websites explodeerde met verkeer [onverwachts] en een paar duizend euro per maand begon te genereren via Google AdSense. Na een tijdje besefte ik dat er echt potentieel was, dus begon ik een bedrijf om websites te beheren, te maken en te verkopen.

 

website verkopen

Is het nu de tijd om mijn website te verkopen?

 

Als je een website hebt waar je geld mee verdient [cashflow], is het aan jou om te bepalen of je deze het beste kunt houden of proberen te verkopen. Je zult hier misschien niet eens over na denken, vooral als B2B, maar het is toch een manier hoe veel mensen een hoop geld kunnen verdienen.

 

Er zijn ook een hoop websites die absoluut niets waard zijn, maar vooral websites die geld opleveren elke maand kunnen rendabel zijn voor verkoop.

 

Toch, zodra je een website verkoopt genereer je geen inkomsten meer, dus hiermee ruil je in wezen een inkomsten genererend activum in voor een forfaitair bedrag contanten.

Als je echter vasthoudt aan je website, weet je niet echt of deze in de toekomst meer of minder inkomsten zal genereren. Beide beslissingen brengen dus een aanzienlijk risico met zich mee.

 

Hoeveel is een website waard?

Het eerste wat je jezelf waarschijnlijk afvraagt is hoeveel jouw website echt waard is op dit moment. Hoewel dit lastig te bepalen kan zijn is het meestal geen exacte waarde, maar eerder een bereik.

Hoewel we allemaal denken dat de waarde van onze eigen websites gebaseerd is op het potentieel, is dat niet waar in de echte wereld. We zullen hieronder kijken naar de aspecten die ik zelf bekijk wanneer iemand een website wil verkopen aan ons. Dit gaat over alle websites behalve ecommerce/ webwinkels vanwege een verschillende kostenstructuur.

We gaan in dit artikel verder in op de berekening van de waarde van een ecommerce/ webwinkel.

 

Om het gemakkelijk samen te vatten:

Er zijn meerdere manieren om een waarde te bepalen voor een website. Elke broker of adviseur zal dit op zijn/ haar manier doen. Ook is het goed om te weten dat webwinkels een hele andere structuur hebben, en hierdoor een andere marge. Het kosten plaatje is nou eenmaal anders dan bij bijvoorbeeld een affiliate website.

Wanneer wij een aanbod krijgen om een website te kopen maken we eerst een onderscheid in het type website. Maakt deze omzet of niet? Dit wil niet zeggen dat url’s zonder een omzet niets waard zijn. Vooral website die een hoge aantal bezoekers, backlinks, en internal links hebben kunnen een hoge waarde hebben. 

 

Kleine websites (geen webwinkel)

Bij een kleinere website (geen webwinkel) met een omzet tot 1000 euro/ maand kijken we naar de omzet. De waardering wordt vaak een aantal keren x de omzet. Wat de vermenigvuldiging van de waarde bepaald ligt voornamelijk aan de markt, risico’s, verdienmodel etc. Vaak ligt het tussen de 1 – 3 x de maandomzet.

 

Gemiddelde/ grotere websites (geen webwinkel)

Een website met een omzet tussen de 1000 – 10.000 euro per maand vallen voor ons in een gemiddeld/ grotere categorie. Een website met deze omzet heeft vaak meerdere mensen die er voor werken en bij de bepaling van de waarde komt ook meer kijken. Er moet hier aan factoren gedacht worden zoals de marketing, hosting en zoals gezegd de arbeid. Bij websites die groter zijn kijken we naast de omzet ook naar de brutowinst voor aftrek van belastingen, afschrijvingen en rente.

Hier kan de waardering 1 tot 6 x zijn, een stuk hoger dan bij een kleinere website. Dit komt omdat er een hogere verwachting is voor de groei van de website. 

 

De belangrijkste factoren bij een waardebepaling van een website

hoeveel is mijn website waard

 

  1. Het verdienmodel van een website
  2. Traffic van de website [aantal]
  3. De omzet (en potentiële groei van een website)
  4. Het marktsegment waar de website zich in bevindt
  5. De leeftijd van de website
  6. Risico’s die aanwezig zijn

1. Het verdienmodel van een website

 

Om het heel makkelijk vast te stellen, hoe makkelijker en simpeler het verdienmodel is ingericht, hoe hoger de waarde zal zijn. Zo is Google Adsense makkelijker te managen dan een website met vele verschillende affiliate links en contacten.

 

 

2. Traffic van de website [aantal]

 
Hier kijken we naar het aantal bezoekers en conversies per maand. Een website met 30000 bezoekers per maand heeft vrij weinig zin als er niemand daadwerkelijk een koop doet. Of dit nou via AdSense of affiliate is.
 
Dus, hoeveel bezoekers, en clicks [leads]? Zit er een stijgende lijn in en is er duidelijk potentie te zien?
 

3. De omzet (en potentiële groei van een website)

 

Uiteraard wordt er gekeken naar de omzet van het afgelopen jaar, en het verkeer dat de website aantrekt. Zo wordt er gekeken of er een stijgende lijn in zit, en of er potentie is. Wanneer de website ouder is kijken we naar de afgelopen jaren.

 

4. Het marktsegment waar de website zich in bevindt

 

Een marktsegment dat al meerdere jaren bestaat en bewezen succes kan hebben geeft een website vaak een hogere waarde dan een website die zich in een nieuw marktsegment waagt. Ook is het een gegeven dat marktsegmenten snel kunnen veranderen, en hierdoor een risico kunnen zijn voor een lang termijn groei.

 

5. De leeftijd van een website

 

Hoe langer de website online is, hoe hoger de waarde kan zijn. Ik zeg hier kan, want het betekend niet altijd veel. Een website kan 6 jaar online zijn waarvan het 5 jaar niets heeft gedaan.

 

6. Risico’s die aanwezig zijn

 

Wanneer ik alle data in handen heb is mijn volgende stap altijd het opzoeken van de potentiële risico’s van een website. Waar haalt deze zijn traffic vandaan? Hoeveel programmeurs werken er? Hoeveel adverteerders zijn er? Is het risico verspreid? 

De kosten van een website 

 

Ook al komt er 1000 euro binnen per maand, wanneer de kosten 1000 euro zijn, dan blijft er niets over en is het niet rendabel om de website over te nemen. 

 

Kosten voor hosting, plugins, Facebook ads, freelance content schrijvers en dergelijke kunnen soms behoorlijk oplopen. Je behoort als ondernemer te zorgen dat de kosten altijd lager zijn dan de inkomsten.

 

Start je net een website, dan is dit nog niet het geval, maar kun je ook de website [nog] niet verkopen.