Een e-commerce winkel overnemen

In een wereld waar steeds meer aankopen online worden gedaan, klinkt het alleen maar logisch om een e-commerce winkel te bezitten. Maar hoe pak je dit aan?

 

Je kunt natuurlijk een webwinkel vanaf de grond opstarten, maar dit geeft absoluut geen garantie dat je hier ooit iets mee zult verdienen. Sterker nog, het kan heel erg lang duren voordat jouw nieuwe website genoeg traffic krijgt. Sommige websites doen er jaren over..

 

Dit is de reden waarom zoveel entrepreneurs ervoor kiezen om een bestaand bedrijf over te nemen. Een webwinkel die al loopt, en ver voorbij de opstart fase is.

 

Hoewel het slim kan zijn om een bestaand bedrijf over te nemen, werkt dit in de praktijk alleen maar wanneer de verkoop zo soepel mogelijk verloopt.

Wij leggen je hier uit waar je op moet letten bij het overnemen van een e-commerce winkel.

webwinkel overnemen

Webwinkel overnemen, waar begin je?

Er zijn veel jonge ondernemers die denken een hele snelle start te kunnen maken als entrepreneur door een website te creëren, en deze te gebruiken om producten op te verkopen. Of wat ook erg populair is onder jonge ondernemers is het opstarten van een dropship winkel, een e-commerce website waar producten worden verkocht van een derde partij. Dit lijkt makkelijker omdat de eigenaar van de dropship webwinkel geen producten in voorraad hoeft te houden of zelfs hoeft te bestellen bij een groothandel. Als een dropship bedrijf fungeer je als een tussenpersoon tussen klant en groothandel, waarbij jij de bestellingen doorgeeft en zorgt voor de afhandeling.

 

Een e-commerce bedrijf

 

Een e-commerce bedrijf is een bedrijfsmodel wat volledig online te werk gaat. Vooral sinds de COVID-19 pandemie is er een explosie van bedrijven die hun diensten online aanbieden. De manier hoe we zaken doen is veel veranderd en het kan zeer verstandig zijn om een eigen e-commerce bedrijf te starten. Maar wat als je er voor kiest om een bestaande webwinkel over te nemen? Is dit verstandig, en hoe pak je dit aan?

 

Een bestaande webwinkel heeft al een hoop werk gedaan en heeft (als het goed is) al een klantendatabase en traffic naar zijn e-commerce store. Dit scheelt een hele hoop werk wanneer je zelf alles moet opstarten.

Checklist overname e-commerce winkel

Deze checklist voor de due diligence tijdens overname, biedt een kader voor het vinden van een bedrijf dat bij jou past.

Door het proces te systematiseren, kunt je jouw lijst met potentiële acquisities zo effectief mogelijk doornemen. Dit zorgt ervoor dat je geen tijd verspilt aan ongeschikte bedrijven en je jezelf volledig richt op een succesvolle overname.

 

Mocht je zelf van plan zijn om jouw online bedrijf te verkopen, kan de onderstaande lijst jouw helpen goed voorbereid op pad te gaan. Ook kun je hier contact met ons zoeken, binnen 48 uur komen wij terug met een verkoopprijs voor jouw website.

e-commerce starten

1. Het controleren van de financiën

 

Als je eenmaal geïnteresseerd raakt in de mogelijkheid tot overnamen van een bedrijf, is een van de eerste stappen om in de boekhouding te duiken. Hoewel dit misschien niet het meest opwindende onderdeel is van het kopen van een online bedrijf, is het cruciaal, en zal verder bepalen of het bedrijf een goede keus is.

 

Door de winst- en verliesrekening van een bedrijf te analyseren, vind je alle inkomsten en uitgaven. Om een inzicht te krijgen in de werkelijke inkomsten van het bedrijf, moet de bevindingen worden als volgt worden verdeeld:

 

  • Totaal aantal verkochte eenheden: dit laat zien hoeveel eenheden van elke artikel per maand worden verkocht. Gegevens zoals deze zijn een geweldige manier om precies te zien welke producten inkomsten genereren. Misschien heeft een bedrijf 50 verschillende artikelen te koop, maar verkopen ze in de praktijk maar twee eenheden van een artikel. Hoewel dit niet per se een deal-beëindigende factor is, is het wel heel erg belangrijk om hier naar te kijken. Dit laat ook zien wanneer elke artikel is uitgebracht, zodat je kunt zien hoe deze in de loop van de tijd heeft gepresteerd.
 
  • Bruto-inkomen: Het totaal van alle inkomsten is de bruto-inkomsten: dit omvat alles wat het bedrijf maakt in al zijn inkomstenstromen minus kosten zoals retouren of kortingen; om het cijfer nauwkeuriger te maken. Het bruto-inkomen zal het grootste en meest indrukwekkende cijfer zijn, maar het geeft niet echt weer hoe het bedrijf ervoor staat. Het is absoluut noodzakelijk dat de rekeningen onderscheid maken tussen deze en andere soorten winsten.
 
  • Brutowinst: Het bruto-inkomen minus de verkoopkosten. Dit omvat enkele veelvoorkomende kosten die verband houden met het runnen van een e-commercebedrijf, zoals kosten van een betalingssysteem, afhandeling door derden en de levering van producten. Als je deze kosten van het bruto-inkomen verwijdert, krijgt u een waarheidsgetrouwer beeld van hoeveel het kost om de producten bij de klanten te krijgen.
 
  • Kosten: De bedrijfskosten: hier moet alles in opgenomen zijn wat het kost om het bedrijf te runnen. De bedrijfskosten variëren sterk tussen e-commerce winkels, maar enkele veelvoorkomende kosten zijn web- en domein hosting, contractanten, werknemers en de benodigde software. 
 
  • Netto-inkomen: de brutowinst minus kosten: dit geeft een waarheidsgetrouw beeld van hoeveel het bedrijf per maand verdient. Dit is het bedrag dat je elke maand mee naar huis zou nemen. Het netto-inkomen laat zien in welk traject het bedrijf zich bevindt: groeit het, blijft het stabiel of neemt het af? Vooral door de historie hiervan in te kijken kun je zien of het bedrijf groeit of niet.
 

Door de rekeningen goed in te kijken, en ook te begrijpen wat je vindt kun je heel erg goed zien hoe deze ervoor staat. Waar er bijvoorbeeld te veel geld uitvloeit, of waar er mogelijkheden zijn te vinden.

Ook moet het bedrijf toegang bieden tot platforms die het financiële plaatje ondersteunen, zoals bijvoorbeeld de analyses van Shopify of Alibaba. Wanneer je hier zelf niet uitkomt is het raadzaam een accountant in te schakelen die dit voor jou kan uitzoeken.

supply chain ecommerce

2. Begrijp de supply chain van e-commerce

 

Voordat je een e-commerce winkel koopt, wilt je natuurlijk weten hoe deze de producten bij de klant krijgt, wat is het logistieke proces? Dit is een cruciaal punt voor elk bedrijf, het succes van een e-commerce webwinkel valt of staat met de betrouwbaarheid van de supply chain. 

Bevestig met de verkoper van de e-commerce winkel dat alle relaties en contracten met leveranciers die zij hebben onderhandeld, aan jou worden overgedragen bij de verkoop. Het laatste wat je wilt treffen is dat een verkoper een geweldig tarief heeft onderhandeld met een leverancier, en dat deze de tarieven na de verkoop met jou toch worden verhoogd.

 

Gelukkig werken de meeste fabrikanten en leveranciers graag samen met nieuwe ondernemers, vooral wanneer de relatie met de oude eigenaar positief is verlopen. Houd er rekening mee dat ze zaken doen met een bedrijf, niet een persoon. Wanneer het oude bedrijfsnaam onprettige herinneringen oproept voor de leverancier kan het vervelend worden.

 

Het is ook erg belangrijk om de juiste informatie in te winnen over hoe de producten zijn verkregen, zoals waar ze zijn vervaardigd. Veel e-commerce winkels halen producten uit China, waar ze tegen lagere kosten kunnen worden gemaakt. Dit zou geen probleem moeten zijn, maar de doorlooptijden zullen langer zijn, wat betekent dat je de voorraadniveaus in de gaten moet houden om te voorkomen dat de voorraad opraakt. Vooral tijdens de COVID pandemie zijn veel producten met een grote vertraging verkrijgbaar. 

 

Ook wanneer je een dropship webwinkel overneemt, zonder een groothandel zijn al deze zaken van belang. Zonder groothandel ben je nog meer afhankelijk van andere partijen, en zul je de juiste informatie moeten weten.

 

De order afhandeling maakt deel uit van de supply chain en is van grootste belang voor het succes van een bedrijf. Het gebruik van een 3PL of soortgelijke logistieke dienstverlening maakt het bezit van een online winkel voor bijna iedereen toegankelijk. Idealiter wilt je dit in een persoonlijk gesprek met de verkoper allemaal horen. Wanneer een verkoper niet happig is om hierover te spreken kun je erop rekenen dat er iets niet goed zit.

3. Hoe krijg je klanten bij e-commerce?

 

Hoe komt het bedrijf aan zijn klanten?

 

Een e-commerce website kan op verschillende manieren verkeer naar zijn winkel leiden, waaronder:

 

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  2. Door betaald verkeer
  3. Door sociale media

 

Elk van deze kanalen is op zichzelf brengt waardevolle informatie bij het kopen van een gevestigd bedrijf; deze geven namelijk de marketing strategie weer. 

 

Je hoeft niet al deze kanalen geïmplementeerd te zien bij de overname om een succesvolle bedrijf te kopen. Als een bedrijf een bepaald marketinggebied niet gebruikt kan dit alleen maar betekenen dat deze kan verbeteren en er ruimte is voor meer groei. Schroom niet om een specialist in te huren op dit gebied, marketing is belangrijk voor de groei van jouw bedrijf.

 

Wat moet ik kunnen zien?

 

Wat heel erg belangrijk is, is dat je kunt zien waar de traffic vandaan komt, de informatie zou je kunnen zien in Google Analytics of een andere gerenommeerde analyseprovider zoals Ahrefs. Wat je ook gebruikt, het is belangrijk dat je ziet wat werkt en wat er kan worden verbeterd.

 

Weten wie er in jouw e-commerce webwinkel terecht komt, met de demografische gegevens is zeer belangrijk om te zien of je de juiste klant aantrekt.

 

SEO: een e-commerce website kan gemakkelijk een blog bevatten om het meer traffic vanuit Google-zoekverkeer te halen. Van alle online marketingstrategieën is SEO een van de meest kosteneffectieve wanneer dit goed wordt geïmplementeerd. Eenmaal geïmplementeerd, vereist het weinig onderhoud of extra uitgaven, wat betekent dat de acquisitiekosten voor klanten laag zijn. Het nadeel is dat het enige tijd kan duren om resultaten te zien, vooral als je helemaal opnieuw moet beginnen met de SEO.

 

Als een bedrijf al sterk afhankelijk is van SEO om verkeer te genereren, dan is het handig om te analyseren op welke pagina’s het verkeer binnenkomt en ook het backlink profiel te bekijken. Dit zorgt ervoor dat het verkeer legitiem is en niet wordt verkregen via black hat tactieken die kunnen leiden tot boetes, en zelfs het sluiten van jouw winkel.

Betaalde advertenties: Google- en Facebook-advertenties zijn de meest gebruikte vormen van betaalde advertenties. Ze hebben het potentieel om zeer lucratief te zijn wanneer ze juist worden geoptimaliseerd, maar ze kunnen ook jouw winstmarges aantasten wanneer ze verkeerd worden uitgevoerd. Als je een bedrijf koopt dat al met succes aan betaalde advertenties doet, kunt je tijd en geld besparen. Als een bedrijf echter geen betaalde advertenties gebruikt, kan de implementatie ervan vrijwel onmiddellijke resultaten opleveren.

 

Als je de gegevens bekijkt over zaken als advertentie-uitgaven, kosten per klik en conversiepercentages, krijgt je inzicht in hoe goed de advertenties momenteel zijn geoptimaliseerd. Dit laat zien hoeveel ruimte er voor verbetering mogelijk is. 

 

Sociale media: Sociale media blijft een geweldige manier om de bronnen van traffic te diversifiëren, waardoor het bedrijf stabieler wordt. Nogmaals, dit kan na aankoop worden geïmplementeerd in een e-commercebedrijf wat het bedrijf alleen maar zal verbeteren.

 
social media ecommerce

4. Sociale media en email marketing

Sociale media is een perfecte mogelijkheid om jouw klanten bekend te maken met de producten en het nieuws omtrent jouw e-commercebedrijf. Het is een zeer krachtige vorm van marketing omdat jouw klanten over jouw producten en webwinkel kunnen posten, en hierdoor het bereik steeds groter wordt.

Producten die trenden op social media, kunnen veel meer verkopen opleveren. Als een e-commerce merk geen gebruik maakt van sociale media, kun je overwegen dit toe te voegen om het potentiële bereik van het bedrijf te maximaliseren.

 

Een andere waardevolle en vaak over het hoofd geziene marketingtool is een e-maillijst. Door een e-maillijst op te bouwen en er inkomsten mee te genereren, beschikt je over een verkeerskanaal dat je kunt gebruiken om jouw producten op de markt te brengen. Door email marketing kun je klanten die al eerder iets hebben gekocht weer contacten met nieuwe aanbiedingen. Gelukkig is het vrij eenvoudig om een email marketing strategie op te zetten en de emailadressen van bezoekers vast te leggen.

 

Overweeg om deze verbetering in een vroeg stadium toe te voegen als het bedrijf er nog geen heeft. Je kunt hierdoor verschillende soorten klanten contacteren met verschillende strategieën, klanten die alleen maar in de winkel zijn geweest, klanten die al eerder iets hebben gekocht, en zo zijn er nog tientallen opties voor email marketing.

 

5. Webwinkel design en branding 

 

Wat je absoluut wilt weten is hoe de webwinkel is ontworpen, hoe is deze gebouwd, ongeacht of dit via een e-commerce platform zoals Shopify is of een op maat gemaakt ontwerp. Voor de uitvoering van het bedrijf behoor je dit te weten. Zo weet je precies wat je moet doen wanneer er iets fout gaat, of verbeterd moet worden. Het is raadzaam om een technisch persoon in te huren die je hierbij kan helpen.

 

Kijk na bij de laatste eigenaar of ze hier werknemers of freelancers hebben gebruikt. Een virtuele assistent aan boord krijgen die kan helpen met eenvoudige taken zoals de klanten ondersteuning en het uitvoeren van bestellingen, geeft je meer tijd heeft om het bedrijf te verbeteren. Met een beetje geluk geeft de verkoper misschien de details door van de mensen die hen hebben geholpen bij het runnen van de winkel.

 

Bekijk het ontwerp van de website alsof je een klant bent. Is er ruimte voor verbetering? Spreekt het aan tot het soort klant wat je wilt aantrekken? Het feit dat je een reeds bestaand bedrijfsidee koopt, betekent niet dat je niet een nieuwe richting kunt inslaan.

 

Evalueer wat werkt en wat verbeterd kan worden.

En ben hier heel erg kritisch.

6. Ken de concurrentie

 

Tot nu toe hebben we ons gericht op het analyseren van het e-commercebedrijf dat je wilt kopen. Je wilt echter ook tijd blijven besteden aan het analyseren van de concurrerende bedrijven.

 

Of het nu een klein bedrijf is of een marktleider, elk bedrijf heeft concurrenten. Klanten worden steeds scherper in het rondkijken voor de beste producten en prijzen. Dit betekent dat online retailers meer dan ooit met elkaar concurreren. 

 

Tel de positieve en negatieve punten van de concurrenten op en vergelijk ze met het merk dat jij wilt kopen. Vraag jezelf kritisch af;

 

Bij welke webwinkel jij zou de producten kopen?