Succesvol een website verkopen

Heb je er wel eens over nagedacht om jouw e-commerce bedrijf te verkopen? Of denk je erover om deze in de toekomst te verkopen, misschien als een exit strategie? Misschien zeg je nu tegen jezelf… “Maar deze zaak is mijn alles; ik ga nooit verkopen!” of “Ik ben net begonnen; waarom zou ik daar nu al over nadenken?”

 

Het verkopen van je bedrijf staat momenteel misschien niet hoog op de lijst; dat kan in de toekomst echter veranderen, en als dat zo is wil je niet op het laatste moment alles op orde krijgen. Zelfs wanneer je nooit verkoopt, zullen de stappen in deze handleiding je helpen uw bedrijf te runnen met meer kennis en efficiëntie dan 90 procent van de entrepreneurs die een bedrijf hebben. En dat geeft je een voorsprong op de concurrentie.

 

Houd er ook rekening mee dat je persoonlijke omstandigheden kunnen veranderen. Misschien wordt een familielid ziek en heb je geld nodig voor medische kosten. Misschien besluit je dat je een paar jaar vrij wilt nemen en de wereld rond wilt reizen (ervan uitgaande dat je dat nog niet doet). Of misschien wilt je jouw kapitaal herinvesteren in een andere onderneming. Het hebben van een bedrijf dat je in een oogwenk kunt verkopen, kan veel kansen voor jou bieden. 

ik wil mijn website verkopen

 

In dit bericht zullen we je stap voor stap door het proces leiden om je te helpen een online bedrijf voor te bereiden op de verkoop. We zullen je hier begeleiden bij wat je in de vroege stadia moet doen, hoe je de waarde van een bedrijf kunt bepalen, wanneer je moet verkopen en wat je moet doen in de maanden voorafgaand aan de verkoop.

Dit zijn de soorten online bedrijven die vaak worden verkocht:

 

  1. Google AdSense/Display-advertentiesites (afzonderlijke sites of pakketten)
  2. Aangesloten Amazon-sites
  3. Affiliate websites
  4. Dropship winkels
  5. Shopify/ eCommerce-winkels
  6. SaaS-bedrijven
  7. Sites voor het genereren van leads
  8. Amazon FBA
  9. Mobiele apps
  10. Cursussen/ workshops ed

Tip! Als je wilt weten hoe een online bedrijf wordt gewaardeerd kun je hier een post lezen met een compleet stappenplan. Wil je weten wat jouw website waard is? Neem dan hier contact op en wij sturen jou binnen 48 uur een waardering.

 

 Laten we eerst kijken wat jij nu al kunt doen om een succesvolle verkoop in de toekomst te garanderen.

Op weg naar een exit, hoe start je een bedrijf op voor succesvol verkoop

 

Voordat je overweegt jouw bedrijf te verkopen, moet je eerst een aantal zaken zo snel mogelijk op orde krijgen, waaronder effectievere systemen voor de dagelijkse bedrijfsvoering, consistente en nauwkeurige administratie en een eenvoudig te beheren, gezonde financiën.

Historische data gegevens en effectieve snelle systemen zullen je op een later tijdstip alleen maar helpen een bedrijf te verkopen. Potentiële kopers zullen om al deze informatie vragen zodra ze aan hun due diligence beginnen. Lees hier meer welke gegevens ze zullen vragen. Hoe eerder je deze informatie organiseert en begint te verzamelen, hoe waardevoller jouw bedrijf zal zijn en hoe gemakkelijker het zal zijn om deze te verkopen.

 

Er zijn ook voordelen aan het doorlopen van dit proces als ondernemer:

 

  • Je kunt de bedrijfsvoering zo stroomlijnen doordat je de systemen en processen op orde hebt.
  • Je beschikt over solide statistieken en gegevens om te laten zien hoe uw bedrijf presteert.
  • Helpt u om eventuele zwakke plekken in het bedrijf en laat zien waar er ruimte voor verbetering is.
  • Automatiseert processen zodat je jouw bedrijf kunt opschalen en laten groeien zonder dat u de enige bent die de zaken bij elkaar houdt.
 

Wanneer je een bedrijf te koop zet willen potentiële kopers weten dat ze hun geld uitgeven aan een bedrijf met potentie, en niet een risicovolle onderneming. Kopers willen graag dat je systemen in plaats hebt die effectief werken en ze willen bovendien gegevens en analyses inzien om te bewijzen dat het bedrijf winstgevend is.

Door vroegtijdig op een verkoop voor te bereiden, vergroot je de potentiële winst die je door de verkoop kunt behalen. Of je nou een klein bedrijf of een goedlopend 8 cijfer onderneming, er zijn stappen die je altijd moet nemen om een bedrijf correct voor te bereiden op verkoop. Een bedrijf dat al 12 maanden winstgevend is, zal voor meer rendement verkopen dan een bedrijf dat hetzelfde geld verdient met slechts over zes maanden gegevens in zak.

Laten we kijken naar de zaken die je in orde moet hebben, zodat je over de minimale gegevens beschikt om jouw vraagprijs te onderbouwen.

Analytics. Beschik over diepgaande data van het bedrijf

Een belangrijk gegeven waar kopers naar op zoek zijn bij het doorlichten van een online bedrijf, is hoeveel verkeer het krijgt en waar dit verkeer vandaan komt. Om ze deze informatie te kunnen verschaffen, zul je een analytics strategie geïmplementeerd moeten hebben.

Er zijn tools zoals Google Analytics waarmee je het verkeer op uw site kunt volgen en analyseren.

Waarom het beter is voor de koper?

 

Kopers willen er zeker van zijn dat de gerapporteerde traffic echt is wanneer ze op zoek zijn naar blogs die te koop staan. Dit is niet alleen handig voor WordPress-sites, maar ook voor e-commerce websites. Een e-commerce platform verzamelt misschien de verkoopgegevens van klanten, maar het gebruik van een analyse site geeft je veel meer gegevens over de traffic. 

analytics website

Iedereen kan een spreadsheet invullen en beweren 2 miljoen hits per dag te krijgen.

 

Traffic is de levensader van een online bedrijf; het hebben van echte gegevens waar een koper naar kan kijken, helpt te bewijzen dat de traffic legitiem is en dat ze een goedlopende onderneming kopen.

Analytics helpt hen te zien waar het verkeer vandaan komt en te verifiëren dat al die hits afkomstig zijn van echte leads, in plaats van spam verkeer van een twijfelachtige site in Siberië.

 

De gegevens die je verzamelt, kunnen potentiële kopers ook helpen om in te zien wat voor soort conversie percentages je krijgt en stellen hen vervolgens in staat te beoordelen of er groeimogelijkheden zijn zodra ze de site overnemen. Dit soort gegevenspunten helpen een koper allemaal om te beslissen of het kopen van jouw bedrijf een goede deal voor hem is. Hoe meer gegevens je kunt verstrekken, hoe beter.

 

Pluspunten van analytics voor een onderneming

 

Als ondernemer is het cruciaal om consequent data binnen te krijgen over het bedrijf. Met analyses beschikt je over een historie van het bedrijf waarmee je de prestaties kunt meten naarmate jouw bedrijf groeit. Het geeft je de mogelijkheid om tests uit te voeren en de conversiepercentages op het product te blijven verbeteren.

Analytics kan je ook helpen het verkeer te controleren en ervoor te zorgen dat u geen spam verkeer ontvangt dat de positie in Google zou kunnen schaden. Je kunt hele goede analyse tools gebruiken om in te zoomen op het klant gebruik van de site gebruiken en te zien of die 10.000 euro die je zojuist aan een verkooppagina hebt uitgegeven, een conversie oplevert of niet. Het maakt het ook gemakkelijker voor je om er zo achter te komen of die recente daling van de verkoop slechts een seizoens dip was of dat het een teken is van iets ernstigers en er actie moet worden ondernomen.

 

Bonustip: houd ergens een dagboek of spreadsheet bij om eventuele grote dalingen in het verkeer bij te houden en aantekeningen te maken over waarom ze zich hebben voorgedaan. Dit komt zeer van pas wanneer een koper vraagt wat er is gebeurd op die specifieke data.

Financiën — Krijg de boeken op orde en weet wat er in staat!

 

Kopers willen dat financiele informatie aan hen wordt gepresenteerd op een manier die snel en gemakkelijk te begrijpen is. Ook willen ze een duidelijke scheiding zien tussen het bedrijf en jouw persoonlijke accounts. Dus als je nog steeds een bedrijf runt met dezelfde rekening als je persoonlijke uitgaven, verander dat dan nu. Het is niet alleen een rommelige manier om de bedrijfs financiën te beheren, maar het is ook een nachtmerrie voor een potentiële koper die probeert het bedrijf door te lichten.

 

Waarom willen kopers dit inzien?

 

Kopers hebben een bewijs van inkomsten nodig om de waarde van een bedrijf dat ze van plan zijn over te nemen te beoordelen. Vragen als: “Wat is de netto maandelijkse omzet, brutomarge en kosten van verkochte goederen?” zijn niet vreemd bij een eventuele koop. Kopers willen weten hoeveel geld het bedrijf uitgeeft aan klantenwerving en wat de overhead kosten zijn.

 

De reden dat kopers deze vragen stellen, is omdat ze proberen te beoordelen of een bedrijf echt winstgevend is. Eén ontbrekende uitgave of een over het hoofd geziene kost kan het verschil betekenen tussen een bedrijf dat geld verdient of financieel in het rood staat.

 

Wanneer iemand het bedrijf koopt, gaan ze mogelijk de schulden aan die het bedrijf verschuldigd is. Een koper moet weten dat je elke maand netjes alle uitgaven betaald en dat je niemand geld schuldig bent. Ervoor zorgen dat de rekeningen op orde zijn, is een gemakkelijke overwinning bij het verkopen van een bedrijf aan een potentiële koper.

 

Het op tijd betalen van de rekeningen wordt beschouwd als een goede indicator van een professionele zakelijke relatie. Een bedrijf dat zijn betalingen vertraagt of mist, kan niet garanderen dat zijn leveranciers na de verkoop blijven hangen. Als het een primaire leverancier is, kan het laten lopen van het bedrijf letterlijk de dood van het bedrijf betekenen. Dit is precies het soort probleem dat een koper probeert te vermijden.

 

Door ervoor te zorgen dat de boeken op orde zijn, help je de kopers om in te zien dat het bedrijf winstgevend is, dat de leveranciersrekeningen een goede reputatie hebben en dat alle relevante belastingen netjes worden betaald.

 

Waarom het beter voor de verkoper is

 

Wanneer de bedrijfsfinanciën op orde zijn, is het gemakkelijk om te zien hoeveel geld je eigenlijk verdient, om te identificeren of er afwijkingen zijn met de cijfers, om de winstmarges en uitgaven en inkomsten bij te houden, en om op de hoogte te blijven van de belastingen, en als laatste; om de waarde van een bedrijf beter in te schatten.

 

Blijf op de hoogte met een winst-en-verliesrekening (P&L), eentje die je maandelijks moet bij houden. Het is belangrijk dat deze cijfers juist zijn, aangezien kopers zich over deze documenten zullen buigen en alles dat niet klopt de uiteindelijke koop kan tegen houden.

 

Het bijhouden van een winst-en-verliesrekening kan net zo eenvoudig zijn als het bijhouden van een spreadsheet. Als je echter een winstgevend bedrijf hebt, is investeren in professionele cloud gebaseerde boekhoudsoftware een beter idee. De kosten betalen zichzelf gemakkelijk terug en het gemak van de software kunnen maakt je leven als entrepreneur zoveel gemakkelijker.

 

Als het bijhouden van de boeken niet helemaal in jouw straatje ligt, zou je een accountant kunnen inhuren, een professionele boekhouder werkt veel sneller dan een eigenaar die er geen gevoel mee heeft. Als je een cloud gebaseerde boekhoudsoftware gebruikt, kan de boekhouder de boeken op afstand beheren en je op de hoogte houden als er iets niet klopt. Het extra voordeel van een goede accountant is dat ze jou kunnen adviseren over manieren om uw belastingplicht te verminderen of hoe je het bedrijf optimaal kunt structureren. 

verkoop ecommerce

Systemen opzetten — de voordelen van het gebruik van SOP’s

 

 

Een Standard Operating Procedure (SOP) biedt een gedetailleerde handleiding voor de verschillende onderdelen van uw bedrijf. In principe schrijf je op hoe je verschillende taken afhandelt: productselectie, productvermeldingen schrijven, SEO-optimalisatie, marketing, etc.

 

Start hier met de eenvoudige taken en dan kun je SOP’s aanmaken voor de meer complexe taken.

Waarom het beter is voor de koper?

 

Kopers zijn niet op zoek naar een baan; ze willen een bedrijf kopen. Veel kopers willen gewoon investeren in een goed geoliede machine die ze zonder al te veel werk kunnen draaien terwijl ze achterover leunen en hun cheques incasseren. Als het bedrijf afhankelijk is van de eigenaar die het grootste deel van het werk doet, wordt het bedrijf minder aantrekkelijk voor de meeste kopers. Het maken van SOP’s lost dit probleem op.

 

Het hebben van SOP’s maakt het ook een stuk eenvoudiger voor een koper om het bedrijf op te schalen en te laten groeien. Als een koper een kans ziet voor verdere groei, heeft het bedrijf meer potentiële waarde.

 

Waarom is het beter voor het bedrijf?

 

Het ontwikkelen van SOP’s lijkt misschien moeilijk te doen: het kost je tijd wat je misschien niet kunt missen. Als je echter eenmaal SOP’s hebt ingesteld, maakt je een aanzienlijk deel van de tijd vrij.

 

Dit is precies waarom je in een vroeg stadium moet werken aan het ontwikkelen van uw SOP’s, zelfs voordat je de eerste werknemer in dienst neemt. Elke keer dat je een zakelijke taak uitvoert, stelt jezelf de vraag: “Hoe kan ik dit in een systeem veranderen?” Schrijf het hele proces stap voor stap op.

 

Als je uiteindelijk besluit om uit te breiden en mensen in dienst te nemen, scheelt dat je talloze uren aan opleiding. SOP’s kunnen ook helpen bij het identificeren van Key Performance Indicators (KPI’s), die kunnen worden gebruikt om de prestaties en groei van werknemers te meten.

 

Als je eenmaal een systeem hebt, kunt je het proces gemakkelijk opnieuw bekijken en zien of het eenvoudiger of gestroomlijnder kan worden gemaakt. SOP’s helpen je voortdurend te zoeken naar manieren om het bedrijf te verbeteren en te laten groeien. En als er iets misgaat, kunt je met SOP’s uitzoeken of het een intern of extern probleem is en helpen deze zo het probleem op te lossen.

Wanneer is het juiste moment om te verkopen?

Het bepalen van het juiste moment om een bedrijf te verkopen hangt af van wat je met de verkoop wilt bereiken. Wil je een ander bedrijf starten? Ben je van plan om het te gebruiken om de hypotheek af te lossen? Is een verkoop van vijf cijfers voldoende voor de doelen of moet je een exit met zes of zeven cijfers bereiken?

 

verkoop je website

Nadat je hebt vastgesteld wat het einddoel is en wat je met de verkoop van het bedrijf wilt behalen, kun je de potentiële verkoopprijs inschatten met behulp van een waarderingsformule. Met deze formule kunt je uitrekenen hoeveel nettowinst je moet maken om uw exit-doelstelling voor de verkoop van het bedrijf te halen.

 

Er zijn twee factoren die deel uitmaken van de waarderingsformule:

  • De gemiddelde netto maandwinst (dat is winst minus kosten) over een periode van minimaal 12 maanden
  • De waardering veelvoud

 

De formule ziet er als volgt uit:

 

[Gemiddelde nettowinst 6-12 maanden] x (1 tot 60 x nettowinst) = verkoopprijs

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op de waardering veelvoud zoals:

 

  1. De datum waarop het bedrijf is gemaakt
  2. Gemiddelde maandelijkse bruto-inkomsten en -uitgaven
  3. Gemiddeld maandelijks aantal unieke bezoekers
  4. Hoeveel e-mailabonnees u heeft (indien aanwezig)
  5. Aantal volgers op sociale media (indien aanwezig)

 

Plus meer specifieke informatie voor sommige bedrijven, zoals het aantal producten, downloads, verdienmodellen, enz.

 

Werk dit uit vanaf uw geschatte uitkoopprijs

 

Stel dat je een bedrijf wilt verkopen voor 500.000 euro. De waardering vermenigvuldiging kan ergens tussen 20x en 60x+ zijn. Voor dit voorbeeld blijven we conservatief en streven naar 26x als onze veelvoud. Neem het gewenste verkoopprijs van 500.000 en deel deze door 26. Dat geeft je een geschatte netto maandelijkse winst van 19.230 euro, wat betekent dat het bedrijf gemiddeld 19.230 euro moet verdienen, exclusief kosten, om het voor 500.000 euro te verkopen.

 

Door het maandelijkse omzetdoel vast te stellen, kunt je ruwweg inschatten hoe lang het duurt om dit te bereiken en beginnen met de identificatie van manieren waarop je het bedrijf kunt verbeteren om de winst te vergroten.

 

Nu heb je je ideale verkoopdatum in gedachten en werk je naar dat doel toe. Blijf gefocust op het verbeteren van het bedrijf, en wanneer je zes maanden over de streefdatum heen bent, is het tijd om serieus te worden.