5 Grootste overnames

De 5 grootste bedrijfsovernames; hoe kregen de ondernemers dit voor elkaar?

Om een bedrijf te laten groeien denken veel mensen dat je gewoon andere bedrijven kunt kopiëren en zo hetzelfde success kunt behalen. Voor een ieder die ooit een bedrijf heeft gerund is het duidelijk dat dit zo niet werkt.

 

Wij wilde onze data nakijken wat voor online bedrijven het meest zijn overgenomen in de afgelopen 2 jaar, om zo te zien of er een success formule is.

 

Elk bedrijf is uniek, maar bij het verzamelen van deze gegevens wilden we bepalen of er overeenkomsten waren tussen de best presterende bedrijven zodat elke ondernemer hiervan kan leren. En bovendien zodat jij als entrepreneur kunt bepalen wat je in jouw onderneming kunt toepassen voor succes.

 

We hebben voor dit artikel gekeken naar de 5 grootste e-commercebedrijven die we de afgelopen twee jaar hebben verkocht. Vanwege de geheimhoudingsplicht die wij hebben jegens onze klanten zullen wij niet de namen benoemen. 

 

We hebben gegevens verzameld van traditionele e-commerce bedrijven en webwinkels, waaronder dropship bedrijven. Wij hebben hier gekozen Amazon bedrijven eruit te laten, omdat dit verschillende bedrijfsmodellen zijn.

 

Als we kijken naar de datums waarop deze bedrijven zijn verkocht, moeten we rekening houden met de veranderingen in de branche die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, vooral vanwege de pandemie. Het is verrassend om DropShipping in de top 5 te zien, vooral omdat het moeilijk is om veel geld te verdienen met dit type bedrijfsmodel; de winstmarges zijn laag en de concurrentie op dit gebied is hevig.

 

Er zijn veel onderdelen van een bedrijfsstructuur waar we naar kunnen kijken, dus we splitsten deze gebieden op in twee categorieën: de bedrijfsbouwstenen, die weergeven waar het bedrijf uit bestaat en hoe het is gestructureerd, en de prestatiestatistieken, die de cijfers weergeven hoe het bedrijf presteert.

 

Laten we starten met de bouwstenen van deze 5 bedrijven om te zien hoe ze zijn opgezet voor succes.

 

Bouwstenen

 

Bij het taxeren van een bedrijf dat te koop staat, is de eerste statistiek waar we gewoonlijk naar kijken de leeftijd van het bedrijf. Dit is een belangrijke statistiek omdat een bedrijf met een langere leeftijd zijn lange levensduur heeft bewezen.

 

U zult hier echter merken dat het zakelijke tijdperk niet direct correleert met de zakelijke waarde.

 

Bedrijfswaardering is niet gebaseerd op één factor. In plaats daarvan moeten we kijken naar alle vele factoren die de waarde van een bedrijf bepalen om een ​​haalbare catalogusprijs te bepalen – we zullen hier meer over leren wanneer we in de gegevens voor dit onderzoek duiken.

De gegevens begonnen echt interessant te worden toen we naar de niches van de bedrijven keken. Wat wij vonden was voornamelijk huis & tuin, kleding en accessoires en apparatuur. De niches voor huis en kleding en accessoires brengen duidelijk de meerderheid, maar waarom is dit?

 

Niches die niet seizoens gebonden zijn blijven aantrekkelijker voor kopers, en er is het gehele haar vraag naar producten in deze niches.

 

Kopers willen niet investeren in de volgende rage dieet, vooral niet in deze zakelijke prijsklasse. Ze willen een activa dat hen op de lange termijn inkomsten zal opleveren, en de niche en ruimte voor uitbreiding van het productassortiment zijn een groot deel van die factor.

 

Er zijn een paar factoren die een rol spelen bij het bepalen hoeveel producten een bedrijf verkoopt, inclusief de logistiek van het bedrijf en het soort producten dat ze verkopen. 

 

  • Om producten te verkopen, moet je ze op de markt brengen. Je kunt zoekmachine optimalisatie op uw site uitvoeren, maar is dat voldoende om het verkeer te genereren dat je nodig heeft om te verkopen?
  • Het kost veel tijd om een ​​site te bouwen tot het punt waarop het aanzienlijk verkeer genereert uit organische zoekopdrachten.
  • Met betaalde advertenties kunt je het proces versnellen. Het brengt echter nogal wat kosten met zich mee, vooral als je experimenteert met advertenties wanneer je weinig tot geen ervaring op dat gebied hebt.

 

Bij de meeste e-commerce bedrijven zie je dan ook dat ze gebruik maken van betaalde advertenties. Dit kan te wijten zijn aan de hoeveelheid concurrentie in e-commerce, of omdat het een meer haalbare strategie voor het genereren van verkeer is dan andere organische alternatieven.

 

Het feit dat dit voor 70% van de bedrijven hun belangrijkste bron van verkeer was, toont aan dat deze bedrijven veel belang hechtten aan betaalde advertenties.

De weerbaarheid van een bedrijf is een andere factor waarmee we rekening houden bij het berekenen van de waardering. Een aspect van verdedigbaarheid is het hebben van een handelsmerk, branding, om te beschermen tegen copycats.

 

Om eerlijk te zijn waren we enigszins verrast met deze resultaten, omdat we dachten dat de meerderheid van de bedrijven een handelsmerk zou hebben; het lijkt er echter op dat slechts de helft dat deed.

Het verkrijgen van een handelsmerk is niet het meest eenvoudige proces, vooral niet voor producten die algemeen verkrijgbaar zijn, omdat het moeilijk is om een ​​”brand” onderscheid te krijgen voor uw productontwerp of de functionaliteit van het product.

 

Aangezien al deze bedrijven zich in niches bevinden die niet seizoens gebonden zijn, zou dit de reden kunnen zijn waarom slechts de helft een brand heeft weten te bemachtigen.

 

Het laatste aspect waar we naar wilden kijken was hoe netjes de bedrijfsvoering was.

 

Om dit op een zeer oppervlakkig niveau te beoordelen, hebben we gekeken naar hoeveel bedrijven Standard Operating Procedures (SOP’s) hadden. We hebben hier in dit artikel uitvoerig gesproken over de SOP’s en hoe belangrijk deze zijn voor een eventuele verkoop van een bedrijf.

 

Nogmaals, enigszins tot onze verbazing, deed de meerderheid dat niet.

 

Of een bedrijf SOP’s heeft of niet, betekend niet noodzakelijkerwijs of het bedrijf een goede operationele structuur heeft, maar het kan als een indicatie worden beschouwd dat het iets rommeliger is.

 

Dit is natuurlijk slechts een van de vele aspecten van het bedrijf waarmee rekening wordt gehouden bij het berekenen van een waardering, dus laten we verder gaan met wat misschien wel de belangrijkste factoren zijn: de prestatiestatistieken.

bedrijf overname

Prestatiestatistieken

 

Een bedrijf wordt beoordeeld op resultaat. Dat betekent dat ongeacht hoe het is opgezet, als het consistente winst genereert, het meestal een kans heeft om te verkopen.

Er is bijna een directe correlatie tussen de grootte van het bedrijf en de winstgevendheid.

Hoe meer geld een bedrijf verdient, hoe meer geld het de belegger kan opleveren; daarom, hoe meer de belegger bereid is te besteden om het bedrijf te verwerven.

 

Een ander gebied waar sommige kopers naar kansen met nettowinst zullen zoeken, is in de marges.

 

Grotere marges betekenen dat een bedrijf het goed doet om de kosten laag en de inkomsten hoog te houden. Hoe meer geld je per euro verdient, hoe effectiever het bedrijf is in het maken van winst.

 

Stel je voor dat een bedrijf € 100.000 aan inkomsten moet genereren voor € 10.000 winst, terwijl een ander bedrijf slechts € 50.000 hoeft te genereren om datzelfde bedrag te verdienen.

 

Er is geen nauwe correlatie is tussen de grootte van het bedrijf en de marges, we moeten onszelf hierbij eraan herinneren dat een groot deel van deze bedrijven verdient aan het DropShipping-model, dat bekend staat om zijn flinterdunne marges.

 

Elk bedrijf met winstmarges aan de lage kant heeft meestal winst verhogende mogelijkheden waarvan een koper kan profiteren voor een snel rendement op zijn investering.

 

De andere cijfers waar we naar kijken bij het waarderen van een bedrijf buiten de financiële gegevens, zijn de cijfers die de omvang en kracht van het merk vertegenwoordigen.

 

De belangrijkste statistiek waar we op dit gebied naar kijken, is het winkelverkeer, de traffic.

 

Hoewel site verkeer belangrijk is, is  de kwaliteit van dat verkeer en hoeveel het converteert (d.w.z. de verhouding tussen verkeer en inkomsten) veel belangrijker. Een bedrijf zou bijvoorbeeld heel goed hetzelfde aantal producten kunnen verkopen als een concurrent door een hogere conversieratio. 

 

We kunnen zien dat sommige winkels weinig bezoekers maar hoge productprijzen hebben, en dit is mogelijk omdat, zoals we al aangaven, de winkels met hogere kaartjes minder bezoekers nodig hadden om winst te maken.

 

Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat sommige winkels producten verkopen tegen een breed scala aan prijzen, dus het kan zijn dat ze maar een paar producten met een hogere ticket verkopen.

 

Het volgende gebied waar we naar keken, was waar deze bedrijven hun verkeer genereerden.

 

Prestatie gericht

 

Het opbouwen van een terugkerend publiek is een groot onderdeel van het opbouwen van een merk.

 

Terwijl sommige bedrijven gewoon op zoek zijn naar nieuwe klanten, bouwen anderen een publiek van hun klanten op om hen betrokken te houden bij het merk.

Om terug te koppelen naar de traffic inkomstenratio, moeten we ook rekening houden met het feit dat sommige bedrijven die producten met een hoog ticket verkopen, minder verkopen nodig hebben om dezelfde inkomsten te genereren als een bedrijf dat producten met een lagere ticket verkoopt. Er is ook de Customer Lifetime Value (LTV) om te overwegen: hoeveel geld verdient elk bedrijf per klant?

 

Als er geen vervolgtrechter is opgezet met een bedrijf, kan de LTV van hun klant laag zijn; dus de inkomsten die ze genereren uit het verkeer van de winkel zullen dat weerspiegelen.

 

Een van de meest effectieve manieren om die vervolgtrechter op te bouwen en uw publiek te koesteren, is door een e-maillijst op te bouwen.

 

Met een e-maillijst kunt u direct marketing naar jouw contacten sturen en hun gemiddelde bestelwaarde en het aantal producten dat zij bij jouw bedrijf kopen, verhogen.

 

Een andere plek waar je doelgroepen kunt opbouwen, is op sociale media.

 

Het gebruik van sociale media kan een zeer effectieve manier zijn om een merk te laten groeien. Maar nogmaals, dat geldt ook voor het opbouwen van een organische manier van traffic. Het hangt allemaal af van je vaardigheden als ondernemer en welke kanalen je weet te gebruiken.

 

Sommige producten zijn zeer geschikt voor sociale media, bijvoorbeeld een bedrijf wat formele overhemden en accessoires verkoopt. Het is gemakkelijk om via social media influencers in die niche traffic te genereren, omdat influencers in wezen fungeren als modellen. Voor andere producten, zoals bijvoorbeeld nietmachines, kan het moeilijker zijn om influencers met een grote aanwezigheid te vinden.

 

We zijn diep in de anatomie van deze bedrijven gedoken. Laten we nu eens kijken naar hoe de ervaring op onze markt voor elk van hen was.

bedrijfs overname

Marktplaats gegevens

 

De meeste bedrijven verkochten hun producten tegen een vergelijkbare prijs, dus je zou verwachten dat ze allemaal een vergelijkbare ervaring hebben. Het kopen en verkopen van online bedrijven is echter een branche met veel verschillende factoren.

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de tijd die nodig is om een ​​bedrijf te verkopen, waaronder de vereisten van de verkoper. Als ze liever wachten met het ontvangen van een aanbieding voor een volledige tot bijna volledige verkoop prijs, dan kan het langer duren voordat ze de verkoop doen omdat kopers gebruik willen kunnen maken van een earn out-structuur, waarbij ze een percentage vooraf betalen van de volledige catalogusprijs en de rest over een bepaalde periode betalen om hun investering veilig te stellen.

 

Een andere factor die hierop van invloed is, is de waardering veelvoud waar de verkoper om vraagt.

 

We werken samen met onze verkopers om het meest realistische en eerlijke veelvoud te bepalen waarvan we weten dat het de aandacht van kopers zou trekken.

 

De waardering veelvoud is gebaseerd op alle factoren die we in dit artikel hebben besproken, samen met andere factoren die het verhaal van het bedrijf vertellen.

 

Het is logisch dat de waardering veelvoud niet correleert met de uiteindelijke verkoopprijs of de nettowinst van deze bedrijven, maar dat een aantal andere factoren die een rol spelen bij het bepalen van dit cijfer.

 

Wat echter de moeite waard is om te vergelijken, is de waardering veelvoud.

 

Bedrijfsprestaties kunnen veranderen terwijl een bedrijf te koop staat, en elke maand behoort deze de winst- en verliesrekening (P&L) bij te werken om de laatste nettowinst cijfers te krijgen, wat kan leiden tot een waarderingsupdate als er een significante verandering is.

 

De grootste factor die het uiteindelijke waardering veelvoud bepaalt, zijn echter onderhandelingen. Meestal moeten we wat onderhandelingsruimte laten voor kopers. Het is een beetje een gegeven dat een zakelijke koper op zoek is naar de best mogelijke deal, dus het hebben van die onderhandelingsruimte helpt de verkoper om een ​​hoger waardering veelvoud te krijgen.

 

Een andere factor die de uiteindelijke waardering veelvoud beïnvloedt, is het soort deal waarnaar de verkoper op zoek is. Als een verkoper op zoek is naar de maximale verkoop die mogelijk is, wachten ze graag wat langer op een op inkomsten gebaseerde aanbieding waarmee de verkoper hoger kan verkopen dan de aanbiedingsprijs.

 

Hoewel het lijkt alsof deze gegevens geen uitgemaakte zaak zijn over wat een bedrijf met 7 of 6 cijfers succesvol maakt, zijn er enkele lessen die we uit deze bedrijven kunnen trekken als we ze afzonderlijk bekijken.

Belangrijke tips voor eigenaren van e-commerce bedrijven

  1. Er zijn een paar gemakkelijk herkenbare correlaties tussen de verkoopprijzen van de bedrijven en de manier waarop ze zijn gestructureerd.
  2. Er zijn fundamentele richtlijnen die we e-commerce-eigenaren willen aanmoedigen om te volgen, maar uiteindelijk was de enige statistiek die een echte correlatie met de verkoopprijs liet zien, de nettowinst.
  3. Er zijn een miljoen manieren waarop een bedrijf geld kan verdienen, dus om te zeggen dat er maar een manier is zou kortzichtig zijn.
  4. Producten hebben hun eigen eisen en plaats in de markten. Niches hebben hun eigen omgeving die geschikt is voor bepaalde bedrijfsstructuren.

 

Wat we met name uit deze gegevens kunnen zeggen, is dat er niet één manier is om een ​​bedrijf met 6 of 7 cijfers op te bouwen.

 

Veel mensen zuchten misschien bij deze conclusie, omdat we allemaal op zoek zijn naar kan en klare oplossingen voor succes, maar dit zou je niet moeten ontmoedigen.

 

Dit betekent dat de mogelijkheden voor jou om een eigen 6- of 7-cijferige bedrijf op te bouwen aanwezig zijn.